مقاله (پایان نامه) : علل گرایش جوانان و نوجوانان کاشان به مواد …

بنابراین افراد جامعه خصوصاً در سنین پایین تر برای ir/%d8%b9%d9%88%d8%a7%d9%85%d9%84-%d9%85%d9%88%d8%ab%d8%b1-%d8%a8%d8%b1%d8%a8%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b4%d8%aa-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c/” title=”بهداشت روانی”>بهداشت روانی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد به کار بسته می‌شود

 

الف ـ آموزش خانواده‌ها

بدون تردید آموزش بزرگترهای خانواده و مربیان از جهت نحوه برخورد آنان با نوجوانان و جوانان در خانه و آموزشگاه، امری ضروری است و این وظیفه آموزش، بر عهده انجمن‌های اولیاء و مربیان، رادیو، ir/%d9%85%d9%81%d9%87%d9%88%d9%85-%d8%a8%d8%a7%d9%88%d8%b1%d9%87%d8%a7-%d9%88-%d8%a8%d8%a7%d9%88%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d9%88%d8%a7%d8%af-%d9%85%d8%ae/” title=”مواد مخدر”>مواد مخدر وجود دارد و هیچ نوجوان و جوانی از خطر اعتیاد مصون نیست
باید به آنان گوشزد کرد که در محافظت از فرزندانشان در مقابل اعتیاد مسئول هستند و می‌توانند با هوشیاری از ابتلای آنان پیشگیری نمایند

می‌توان مطالب ذیل را به والدین آموزش داد:

به طور کلی بایستی والدین را در فرصت‌های مناسب، از پیامدهای شوم بی توجهی به امور فرزندان و تربیت صحیح آنان آگاه نمود زیرا محرومیت‌های فرهنگی یکی از عوامل استفاده نابجای مواد مخدر، داروهای روان گردان، الکل و سیگار می‌باشد
نتیجه آن یکی از عوامل مهم ir/search/%D8%A7%D8%B6%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%A8/” title=”اضطراب”>اضطراب ، ir/search/%D9%87%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C/” title=”هیجانی”>هیجانی، تحصیلی، خانوادگی به پرورش و ir/search/%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86+%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C/” title=”روان شناسی”>روان شناسی و مشاوره آموزش دیده اند و مجرب و کارآزموده باشند) را در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه و حتی دانشگاه به سرعت گسترش داده، آنها را به عنوان یک نهاد رسمی، صاحب اختیار و مستقل به حساب آوریم
ثانیاً با نظر اساتید فن(روان شناسان، متخصصان تعلیم و تربیت) در برنامه‌های درسی یک تجدید نظر اساسی شود
ثالثاً به آموزش ویژه معلمان دوره‌های تربیت معلم متناسب با نیازهای دانش آموزان آنها همت گماشته یک بازنگری کامل در نحوه تدریس، ارائه دروس و آموزش و پرورش آنها به عمل آورد و در نهایت به منظور بازآموزی و توسعه دانش فنی معلمان و مشاوران علمی ، یکسری دوره‌های آموزشی تخصصی متناسب با نیازها و مشکلات دانش آموزان در نظر گرفته شود تا همه آنها این آموزش ها را به طور جدی ببینند
[2]

 

و به طور کلی باید هدف از هر نوع برنامه آموزشی، حتی در سطوح تحصیلات عالیه بیان زیان‌های مصرف مواد مخدر و ایجاد نفرت از مواد مخدر در فرد یا گروه مورد آموزش باشد و قبح آن را در فرهنگ گروه تحت آموزش جا بیاندازد و در کتب درسی به جوانان و نوجوانان در خصوص مضرات مواد مخدر اطلاع رسانی شود

 

ج ـ آموزش مهارت‌های اساسی زندگی

آموزش مهارت‌های زنگی، اساسی ترین برنامه پیشگیری در سطح اولیه به شمار می‌رود و آموزش این مهارتها به ارتقاء ir/%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%84%d8%a7%d9%84-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86%d9%8a-%d9%88-%d8%aa%d8%a7%d8%ab%db%8c%d8%b1-%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%b1-%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%af%d9%87-%d9%88-%d8%ac%d8%a7%d9%85/” title=”اختلال روانی”>اختلال روانی ـ عاطفی ریشه‌ای روانی ـ اجتماعی دارند
در زمینه اعتیاد و مصرف مواد مخدر مشخص شده است که سه عامل مرتبط با مصرف مواد مخدر عبارتند از farazblog
com/post/12/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5+%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%D9%87+%D9%87%D9%8A%D8%AC%D8%A7%D9%86%D9%8A+%3A+” title=”مهارتهای اجتماعی”>مهارتهای اجتماعی

از سوی دیگر پژوهش‌ها نشان دادند که بین خودکارآمدی ضعیف ، مصرف سیگار و الکل، سوء مصرف مواد مخدر، رفتارهای مخاطره آمیز و ضعف عملکرد شناختی رابطه معناداری وجود دارد
تحقیقات بسیاری در این حیطه صورت گرفته و اثرات مثبت آن تایید شده است که می‌توانیم از آموزش مهارتهای اساسی زندگی به منظور پیشگیری از گرایش به مواد مخدر و حذف عوامل مستعد کننده آن استفاده کنیم
[3]

لذا شناخت و دسته بندی عواملی که موجب سوء مصرف مواد می‌شود و استفاده از الگوهای جامع مفهومی در زمینه شروع به مصرف مواد نه تنها در زمینه فرمول بندی نظریه‌های مرتبط با علت شناسی اعتیاد بلکه در زمینه روشهای موثرتر پیشگیری مفید است
نکته پیشگیرانه آن است که باید به دانش آموز توانایی داد و ظرفیت او را در پاسخگویی قاطع در مقابل نفوذ اجتماعی استفاده از مواد مخدر بالا برد و در نهایت برنامه پیشگیری باید میزان مستعد بودن فرد را در برابر تاثیرات اجتماعی کم کند

روش هایی که می‌تواند آسیب پذیری جوانان را کم کند شامل افزایش ir/%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%84%d8%a7%d9%84-%d8%a7%d8%b6%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%a8-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b9%d9%84%d9%85-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3/” title=”اضطراب اجتماعی “>اضطراب اجتماعی مقابله کند
به کمک آموزشهایی که میزان کفایت فردی و اجتماعی جوانان را بالا ببرد می‌توان به عمل پیشگیری مبادرت کرد به این ترتیب منطق نظری به منظور ایجاد آموزش مهارتهای زندگی به ترتیب زیر است

ir/keyword/%D8%A7%D9%88%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%BA%D8%AA” title=”اوقات فراغت”>اوقات فراغت

پر کردن اوقات فراغت با فعالیت های جایگزین جذاب یکی از شیوه‌های علمی پیشگیری اولیه از روی آوری به مصرف مواد مخدر است
همه افراد از اوقات فراغت خود به دلخواه استفاده می‌نمایند، افرادی که برای گذراندن این اوقات برنامه ریزی صحیحی نداشته باشند، ممکن است از ساعات بیکاری و آزاد خود استفاده غیر سازنده بنمایند معمولاً در چنین مواقعی است که افراد برای اولین بار با مواد مخدر آشنا می‌شوند و به سمت آن می‌روند
از این رو پر کردن اوقات فراغت به ویژه در سنین نجوانی و جوانی بسیار اهمیت دارد
ما بایستی برنامه‌های مدرن، مفید و متنوع برای این گروههای سنی داشته باشیم

اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و ساعات خلاء آنان اگر در فضای ورزشگاه ها، باشگاه ها، پارک‌ها، مراکز فرهنگی، سینمایی و سالن‌های تئاتر و موسیقی قرار داده شود گرایش به مواد مخدر به سرعت کاهش می‌یابد
در ایران متاسفانه مراکز و محیط‌های ورزشی به نسبت جمعیت کل کشور کم است
در حالیکه نزدیک به 50 درصد از جمعیت‌ها را جوانان زیر 20 سال تشکیل می‌دهد
درصد اماکن ورزشی و ظرفیت کل آنها نسبت به جمعیت، زیر دو درصد است
یکی از راههای پیشگیری از ابتلای جوانان و نوجوانان به اعتیاد توسعه امکانات ورزشی است
زیرا بدون شک جوانانی که به ورزش روی می‌آورند از مصرف مواد مخدر، روان گردان، الکل و سیگار اجتناب می‌ورزند

مسئولان محترم شهرستان کاشان باید بدانند که اگر خواهان رشد و بالندگی و شکوفایی جمعیت جوان شهرمان هستند بایستی به توسعه این مراکز بپردازند
به ازای هر پارک، سینما و باشگاه یا ورزشگاهی که ساخته شود تعداد زیادی از مراکز توزیع مواد مخدر بسته می‌شوند که خود یک مبارزه جدی غیر مستقیم با توزیع و مصرف مواد مخدر است
که امید است با توجه بیشتر مسئولان شهر در این زمینه قدم اساسی برداشته شود

 

بند چهارم ـ ir/%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%b1%d8%a7%d9%87%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%85%d9%88%d8%ab%d8%b1-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%af%db%8c-%d8%a8%d8%b1-3/” title=”ترک اعتیاد”>ترک اعتیاد نموده‌اند طرد و نفی ننمایند و فرصت دوباره به آنان بدهند تا بار دیگر شخصیت از دست رفته خود را به دست آورند
در پایان بحث پیشگیری ، نتیجه پرسشنامه یکصد نفر از معتادین مورد مطالعه در خصوص بهترین راه برای پیشگیری بیان شده است که ار نظر معتادین مورد نمونه اطلاع رسانی ، آموزش ، تقویت ایمان و تغییر نگرش افراد بهترین شیوه پیشگیری به حساب می‌آید

 

  1. ساسان باوی، همان منبع، ص 19
  2. ناصر سراج خرمی، شناخت و پیشگیری و درمان اعتیاد، 1382، ص 124
  3. حمید فریفته، پیشگیری از اعتیاد با آموزش مهارت‌های اساسی زنگی، 1383، ص 60-58
  4. علمی , , , , , , ,