ده دلیل محبوبیت اینستاگرام

براساس یکی از تازه ترین تحقیقات بوجود اومده در دانشگاه نیویورک، اینستاگرام، به عنوان یکی از شبکه های مهم و موثر شناخته شده و در مقایسه با شبکه های عکس محور دیگه مانند پینترست، با اختلاف خیلی از محبوبیت برخورداره. در این مقاله به ده دلیل محبوبیت اینستاگرام می پردازیم.

براساس این تحقیق که بلومبرگ منتشر کرده، ۵۸ درصد از کاربران اینستاگرام اعلام کردن روزانه به این فضای مجازی مراجعه میکنن در حالی که این رقم واسه پینترست ۲۳ درصد گزارش شده.

قبل از اینم چند نظرسنجی دیگه نشون داده بودن که اینستاگرام واسه برنده ها از اهمیت بیشتری برخورداره چون که درصد بیشتری از افراد، برنده های محبوبشون رو از راه این شبکه دنبال میکنن. تو یه نظرسنجی که در سال ۲۰۱۵ از راه «گلوبال وب ایندکس» انجام شد، ۵۳ درصد کاربران فعال شبکه های اجتماعی در جواب به این سوال که ترجیح می دین از چه طریقی فعالیتهای برند محبوبتون رو دنبال کنین، اینستاگرام رو انتخاب کردن.

هم اینکه ۴۴ درصد کاربران اینستاگرام، اصلی ترین دلیل واسه به کار گیری شبکه های اجتماعی رو جستجو واسه پیدا کردن محصول برتر اعلام کردن در حالی که این اندازه در بین کاربران شبکه های دیگه کمتر گزارش شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ دلایل دیگری هم نشون از این داره که اینستاگرام، کم کم جای خیلی از شبکه های دیگه رو گرفته طوری که فیس بوک، ترجیح داد به جای رقابت با این افزایش رو به رشد محبوبیت، پیشنهاد خرید اینستاگرام رو بده و با مبلغ زیادی، این پیشنهاد پذیرفته شد.

اما به چه دلیل اینستاگرام تا این اندازه موفق بوده؟ اگه شمام جزو استفاده کنندگان شبکه اینستاگرام هستین، شاید دونستن این که به چه دلیل جذب این مربعهای دلپذیر شدین، براتون باحال باشه. در گزارشهای مختلفی که درباره راز و رمز محبوبیت اینستاگرام اومده، دلایل تقریبا مشترکی گفته شده که در ادامه، به مهمترین این دلایل می پردازیم؛

۱: تریبونی واسه همه

این شبکه اجتماعی با وجود قابلیتهایی مانند شکلای جور واجور فیلترها، امکانات تغییر عکس و تنظیمات شخصی کردن صفحه، از سادگی زیادی برخورداره و آدمایی که خیلی با تکنولوژی روز هم رابطه و آشنایی نداشته باشن، خیلی راحت میتونن از اینستاگرام استفاده کنن. این ویژگیها دلیل شده آدمایی با سنین جور واجور عضو شبکه اینستاگرام شده و عکسهایشان رو خیلی راحت با بقیه به اشتراک بذارن، حتی کسائی که مایل به فعالیت اجتماعی زیادی نیستن و به دلایل جور واجور بهتر می دونن بیشتر وقتشون رو در فضای خونه بگذرونن هم حضور در این شبکه و اطلاع پیدا کردن از محیط دورو برشون از راه اینستاگرام رو فرصت مناسبی می دونن.

۲: ربان بین المللی

خیلی از طرفداران اینستاگرام یکی از مهمترین دلایلی که به این شبکه بیشتر از بقیه فضاهای مشابه علاقه نشون میدن رو عکس محور بودن اون دونسته ان. به گفته اونا، به چه دلیل وقتی میشه فقط با یه عکس، خیلی از حرفه ها رو به مخاطب منتقل کرد، باید متنهای طولانی رو بخونیم؟ این کار ساده تر، جذابتر، روشن تر و حتی راضی کننده تر از توضیح دادن از راه کلماته. ضمن این که اشتراک عکس، احتیاجی به ترجمه نداره و آدمایی از کشورها و زبانهای جور واجور میتونن فقط از راه عکسهایشان با همدیگه در رابطه باشن.

۳: نشون دهنده شخصیت و هویت

عکسها خوب نشون دهنده این هستن که شما که هستین، چه طرز فکری دارین، در چه شرایطی زندگی می کنین و خواسته ها و سبک زندگی شما چیجوریه. عکسها بیشتر از نوشته ها، هویت افراد رو معلوم می کنن و توانایی کمتری واسه مخفی کردن در خود دارن. این شاید یکی از دلایل مهمی باشه که در رابطه گرفتن افراد همفکر با همدیگه اثر میذاره و دلیل شده از اینستاگرام به عنوان راهی واسه شناخت بقیه استفاده کنن، کاری که شاید به سختی بشه از راه خوندن متن اونو انجام داد.

۴: توانایی تجاری

اینطور که ایجاد کنندگان اینستاگرام گفتن، اونا این شبکه اجتماعی رو واسه رابطه گرفتن مردم با همدیگه و نشون دادن دنیای دور و برشون پایه گذاری کردن، اما خواسته یا ناخواسته، این فضای مجازی، توانایی تجاری هم پیدا کرده و واسه بعضی شرکتهای بزرگ یا کار و کاسبیای خونگی، منافعی به همراه داشته. صاحبان مشاغل جور واجور با ایجاد صفحه در اینستاگرام و ارائه محصولاتشون همراه با عکس یا ویدیو، امکان خوبی واسه معرفی و پیدا کردن دایره ای از مشتریان دائمی پیدا کردن در حالی که این روش تبلیغ براشون مالیات و هزینه هم به همراه نداره.

۵: اطلاع رسانی فوری

در اینستاگرام، کاربران می تونن از زندگی روزمره خود، وقایع و هر چیزی رو که دوست دارن عکس گرفته و در آخرً اونو با کسائی که دوست دارن به اشتراک بذارن. از اونجا که این به اشتراک گذاری از راه گوشی موبایل و تبلت خیلی راحت صورت میگیره و افراد در بیشتر طول روز تلفن همراهشون رو با خود دارن، می تونن در هر جایی که باشن، با دیدن واقعه ای مهم، بقیه رو در جریان اون اتفاق بذارن. با اینکه از راه فضاهایی مانند توییتر هم میشه این اطلاع رسانی رو انجام داد، اما اینستاگرام با منتشر کردن عکس، توانایی بیشتری واسه تاثیرگذاری بر مخاطب و نشون دادن اهمیت و ابعاد وقایع داره.

موبایل

۶: سنتی و مدرن

یه ویژگی جدا اینستاگرام، قرار گرفتن عکسها به فرم مربع مثل عکس دوربینای اینستماتیک کداک یا پولارویده. در این حالت، این شبکه به اشتراک گذاری عکس، هم احساسی نوستالژیک به کاربر منتقل می کنه و هم با شکلای جور واجور تواناییایی که در اختیار اون میذاره، دلیل می شه عکسها از کیفیت مناسبی بهره مند باشن. این ویژگیها، هم واسه کسائی که مخاطبان عادی عکس و عکاسی هستن از جذابیت برخورداره و هم واسه عکاسان حرفه ای که میخوان به جای نمایشگاه عکس، از راه گوشی موبایل با مخاطباشون رابطه داشته باشن.

۷: تغییر سبک زندگی

افزایش کیفیت زندگی یکی از مهمترین نتایجیه که کاربران اینستاگرام بعد از به کار گیری این شبکه به اون اشاره می کنن. چشمی بودن اطلاعات مبادله شده در این شبکه باعث می شه افراد، با دقت بیشتری به جزییاتی که در دورو برشون هست نگاه کنن و واسه داشتن زندگی با کیفیت بهتری نسبت به چیزی که قبل از اون داشتن، تلاش کنن. این تلاشا با اینکه ممکنه با مصرف گرایی همراه شه اما واسه عده بسیاری با ابتکار، خلاقیت و تنوع بخشی با راهکارهای ساده همراه بوده.

خلاقیت

۸: کاهش فاصله اجتماعی

یکی از مواردی که در بیشتر شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام هست، توانایی رابطه گرفتن مردم با افراد سرشناس در بخشای جور واجور فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، سیاسی و … است. چهره های دانشگاهی یا بازیگران و خوانندها و ورزشکاران سرشناس، با حضور در این شبکه اجتماعی و به اشتراک گذاشتن دیدگاه ها و آخرین فعالیتاشون، مستقیما با مردم در رابطه هستن و انتقادها و پیشنهادهای اونا رو خیلی سریع دریافت می کنن. این توانایی که مزیتی دو طرفه س، تا کنون پای چهره های سرشناس زیادی رو به اینستاگرام باز کرده؛ هرچند در بعضی موارد، هجمهایی که علیه اونا در صفحه شخصی شون انجام شده دلیل شده عطای داشتن اونو به لقایش ببخشند.

ورزش

۹: جنب و جوش اجتماعی

یکی از مهمترین اتفاقاتی که شبکه های اجتماعی به همراه داشته، جنب و جوش اجتماعی و بیرون آوردن اجتماع از فضای رکود و رخوته. یکی از تازه ترین نمونه های این اتفاق رو همین چند روز پیش در جریان برخورد یه مجری تلویزیونی با مهمون برنامه دیدیم. مخاطبان شبکه های اجتماعی که از رفتار مجری با مهمون برنامه آزرده و عصبانی شده بودن، بدون این دست اون دست کردن در توییتر، فیس بوک و … شروع به تحلیل ماجرا کردن. کاربران اینستاگرام هم با منتشر کردن بخشایی از فیلم این اتفاق و  به اشتراک گذاشتن کاریکاتورها و عکسایی با محوریت این برنامه، انتقاد خودشون رو نسبت به چیزی که تماشاگر بودن به تصویر کشیدن.

عصبانی

۱۰: فیلترینگ

و در کنار تموم این امتیازات، شاید بشه یکی از دلایل مهم استقبال کاربرانی از کشورهایی مانند ایران که قوانین فیلترینگ بر اونا حاکمه رو فیلتر نبودن شبکه اجتماعی اینستاگرام دونست. در شرایطی که بقیه شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر به فیلترشکن نیاز دارن، اینستاگرام رو میشه بدون فیلترشکن استفاده کرد و علاوه بر نیاز نداشتن به برنامه هایی واسه عبور از فیلترینگ، احساس ناخوشایند انجام کاری غیرقانونی هم به مخاطب دست نمی ده!

منبع: خبر آنلاین