توسعه منابع انسانی در دستیابی به چابکی سازمانی-خرید پایان نامه اماده

شیوه­ی تولید چابک در پایان دهه­ی 1990 و آغاز قرن بیست و یکم مطرح گردیده است
ir/search/%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA+%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9/” title=”کیفیت جامع”>کیفیت جامع و سطوح خیلی بالایی از خدمات، مورد انتظار است

  • محصولات و خدمات از لحاظ اطلاعاتی غنی و سرشار هستند ( جعفر نژاد و شهائی، 1386)
  •  

     


     

    2-3-4 تعاریف تولید چابک :

    براساس تعریف نامه ویکی پدیا تولید چابک به سازمانی اطلاق می‌شود که فرایند ها ، آموزه ها یی را برای کسب توانایی واکنش سریع به نیازهای مشتریان و تغییرات بازار توام با کنترل هزیته ها و حفظ کیفیت ایجاد نموده است

    جدول  2-1 تعاریف تولید چابک

    ردیف نویسنده مقاله نقش جهت تحقیقاتی
    1 ماسکل 2001 شکوفایی و بالندگی مشتری ، سازگاری افراد و اطلاعات ، همکاری و

    توانایی تغییر را سه مولفه ی  کلیدی تولید چابک می‌داند

    مدیریت
    2 فوکورکا و فلیدنر

    1998

    فعالیتهای زیر را موجب توسعه ی چابکی می‌داند : کاهش زمانهای تولید، زمان پاسخ به سفارشات ، شراکتها ، مدیریت
    3 مردیت و فرانسیس

    2000

    شانزده جز سازنده را در قالب چهار قسمت : راهبرد ، فرایندها ، کارکنان و ارتباطات قرار میدهد مدیریت
    4 ورنادات 1999 سه وجه از تولید چابک را ابعاد سازمانی ، ابعاد فناوری ، و ابعاد انسانی عنوان می‌کند مدیریت و فناوری
    5 هوپر و همکاران

    2001

     

    بر اساس ادبیات ساختار تولید چابک را متشکل از پنج مولفه ی : تمرکز بر انعطاف پذیری ، خدمات عمومی‌، رهبری ، فناوری ، ساختارهای مجازی و کشش می‌داند 6 شریفی و ژانگ 2001  

    (جعفرنژاد و شهائی،1386)

     

    2-3-5 مزایای حاصل از بهبود و افزایش سطح چابکی سازمان:

    • پیشبرد سریعتر سازمان به اهداف کاری
    • خدمت رسانی بهتر ، کاهش قیمتها و دوام سازمان
    • کسب ارزش از سرمایه گذاری های فناوری
    • بهبود کنترل سازمانی
    • کسب برتری های تکنولوژی
    • پاسخگویی سریع تر سازمان به نیازهای مشتری ، افزایش رضایت کارکنان و توسعه ی مهارتهای کارکنان
    • افزایش ارزشهای کاری

    2-3-6 دلایل نیاز سازمانها به تشکیل سازمان چابک (مجازی) :

    1. کوتاه مدت بودن فرصتهای بازار
    2. وجود نداشتن تمامی‌قابلیتهای مورد نیاز یک سازمان مستقل جهت ارائه یک محصول جدید به بازار
    3. غیر قابل پیش بینی بودن تغییرات مداوم در سطح بازارها، در حالی که با ایجاد یک سازمان مجازی ریسک در بین شرکتهای همکار توزیع می‌شود و آسیب پذیری انفرادی آنها کاهش خواهد یافت
    4. ایده اصلی تشکیل یک سازمان مجازی بر بهره گیری از فرصتهای فوری و کوتاه مدت بازار از طریق ادغام قابلیتهای محوری شرکتهای مستقل از هم استوار است ( صمدی و همکاران، 1390 )

    2-3-7 ابزارهای سازمان برای تحقق چابکی:

    • ساختار سازمان:

    لازم است ساختار سازمان انعطاف پذیر باشد و اقدامات زیر باید انجام گیرد:

    • تشکیل شراکت با سایر سازمان­ها
    • بهبود انعطاف پذیری از طریق تمرکز زدایی و اتخاذ ساختارهای منعطف
    • ترویج فرهنگ تحول و نوگرایی
    • افراد:

    در سازمان چابک که با تغییرات مدام محیطی روبرو است توانایی و انعطاف پذیری انسان نقش مهمی‌را ایفا می­کند و اقدامات زیر در این راستا موثر می­باشد:

    • تمرکز بر فعالیتهای گروهی و فرهنگ مشارکت
    • تفویض اختیار به پرسنل سازمان
    • تکیه بر آموزش به عنوان ابزار مهم
    • تربیت و اموزش پرسنل در مهارتهای مختلف

     

    دانلود پایان نامه ارشد :

    دانلود مقاله :

    آموزشی