تاریخچه تبلیغات،پایان نامه تبلیغات آنلاین

2.1.             تبلیغات

در دنیای امروز به دلایل مختلف که در راس آن دلایل اقتصادی است، ناگزیر به استفاده از تبلیغات هستیم . درآمد کشورها به میزان زیادی تابع تبلیغات بازرگانی آنهاست . تبلیغات بر افزایش تولید و تقاضای کالاها و خدمات ، در نتیجه ایجاد اشتغال ، افزایش درآمد و رفاه جامعه و کاهش فقر و بیکاری تاثیر دارد ( پاکدهی ، 1381، ص.20)

برخی از آمارها بیان می دارد که سالانه بیش از 400 میلیارد دلار هزینه تبلیغات بازرگانی می شود . مبالغی که کشورهای مختلف برای تبلیغات بازرگانی هزینه می نمایند با پیشرفت اقتصادی آنها ارتباط مستقیمی دارد. آمریکا با 50%  بیشترین سهم را در هزینه های تبلیغاتی سالانه به خود اختصاص داده در کشورهای در حال توسعه 20% از سهم هزینه های تبلیغاتی را به خود اختصاص داده اند.

2.3.1 تبليغات اينترنتي

تبلیغات اینترنتی به استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد.

2.3.2 تاریخچه تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی برای اولین بار و به صورت بنر در 27 اکتبر سال 1994 و در سایت هات وایر نمایش داده شد. در جدول 2-1 به برخی از اتفاقات مهم صنعت تبلیغات اینترنتی اشاره شده است.

جدول2-1 تاریخچه تبلیغات

تاریخ وقایع مهم
نوامبر 1993 کانال سی . ان . ان ( CNN ) تبلیغات اینترنتی را معرفی کرد .
اکتبر 1994 “هات وایر” اولین تبلیغ اینترنتی متعلق به ای . تی . اند تی(AT&T) و اسپرینت (Sprint) را در سایت خود قرار داد.
مارس 1995 راگو  (Rugo)که اولین بسته نرم افزاری برای ایجاد سایت است معرفی شد .
جولای 1995 موسسه تحقیقاتی فارستر(Farrester)  گزارش کرد که هزینه صرف شده برای تبلیغات اینترنتی در سال 1995 به رقم 37 میلیون دلار رسیده است .
اکتبر 1995 شرکت پوپی تیسون Poppi Tyson واحد فروش تبلیغات اینترنتی خود را به شرکت دابل کلیک تبدیل نمود .
ژانویه 1996 مایکروسافت 200 هزار دلار به عنوان اسپانسر سایت سوپر باول (Super Bowl) پرداخت کرد .
می 1996 آی وی لیچ(ivillage) 800 هزار دلار از تبلیغات اینترنتی کسب درآمد کرد .
اکتبر 1996 شرکت کاسی (CASIE) اولین راهنمای تبلیغات تحت وب را معرفی کرد .
ژانویه 1997 شرکت هیولت پاکارد( (Hewlett Packardاولین بنر تعاملی را معرفی کرد .
اوت 1997 موسسه ارتباطی ژوپیتر(Jupiter) پیش بینی نمود که تبلیغات اینترنتی به 7/7 بیلیون دلار در سال 2002 خواهد رسید

2.3.3 مزيتهاي تبليغات اينترنتي

1.ايجاد ارتباط دوطرفه

  1. توانايي هدفگيري ايستا و پوياي مشتريان
  2. دسترسي جهاني و شبانه روزي
  3. قابليت اندازه گيري و ردگيري بالا
  4. طراحي پيام آگهي
  5. ارسال، نگهداري و به روز رساني آسان
  6. قابليت فروش
  7. ايجاد يك پيوند مستقيم به ليست محصولات

جدول شماره 2-2 ضمن مقایسه تبلیغات با تبلیغات سنتی مزیت های تبلیغ در اینترنت مشخص شده است:

جدول ‏2‑2 : مقایسه تبلیغات اینترنتی و تبلیغات سنتی

  تبلیغات اینترنتی تلویزیون رادیو روزنامه
سبک ارتباطی ارتباط دو طرفه و تعاملی ارتباط یکطرفه ارتباط یکطرفه ارتباط یکطرفه
دسترسی دسترسی 24 ساعته برنامه زمانی معین و زمان نمایش بسیار کوتاه برنامه زمانی معین و زمان نمایش بسیار محدود برنامه زمانی معین و زمان نمایش بسیار محدود
بازار قابل دسترسی مخاطبان جهانی مخاطبان منطقه ای مخاطبان منطقه ای مخاطبان محلی
فرآیند مدیریت فرآیندهای مدیریت سیستماتیک برای تبلیغ دهندگان ، ناشران و شرکتهای تبلیغاتی مدیریت نیمه اتوماتیک یا دستی مدیریت نیمه اتوماتیک یا دستی مدیریت نیمه اتوماتیک یا دستی
پیوند مستقیم به فهرست محصولات دارد ندارد ندارد ندارد
توانایی مبادله مستقیم محصول دارد ندارد ندارد ندارد
هدف گیری تبلیغات هدفگیری ایستا و پویای مشتری مبتنی بر رضایت ، اطلاعات شخصی و دسترسی پویا و مبادله اطلاعات فاقد هدفگیری سیستماتیک فاقد هدفگیری سیستماتیک فاقد هدفگیری سیستماتیک
ردگیری تبلیغات ردگیری اتوماتیک ردگیری بسیار محدود ردگیری بسیار محدود فاقد ردگیری
ارزیابی عملکرد ارزیابی و سنجش اتوماتیک فاقد ارزیابی و سنجش عملکرد اتوماتیک و مستقیم فاقد ارزیابی و سنجش عملکرد اتوماتیک و مستقیم فاقد ارزیابی و سنجش عملکرد اتوماتیک و مستقیم
هزینه کم بسیار بالا بالا متوسط

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه: