پایان نامه ارشد – تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی بر افزایش فروش در زمینه محصولات …

2-2-2-8- ضمانتنامه محصول

 ضمانتنامه عبارت است ازتعهدکتبی ای که شرکت به مشتری می دهد
مارکهایی که دارای ضمانتنامه های محدوداست درمقایسه بامارکهایی که دارای ضمانتنامه های کامل است مقبولیت کمتری دارد

ضمانت معمولا به تعهداتی گفته می شود که فروشنده کالا در مقابل خریدار، متعهد به انجام آن است
این ضمانت می تواند به خریدار اطمینان دهد که کالای انتخاب شده می تواند نیازهایش را تامین کند و آنچه را که قرار است انجام دهد، انجام خواهد داد
همچنین در صورت معیوب بودن کالا و یا به دلایلی دیگر(غیر عمد) ، اگر گالا نتواند نیاز او را برآورده کند، می تواند کالای خریداری شده را تعویض و یا جانشین گرداند
(کمالی،دادخواه، ۱۳۸۴، ص۱۱۱)

معمولا ضمانت شامل دو قسمت است : قسمت اول که به گارانتی(Guaranty) یا تضمین مرغوبیت کالا معروف است به معنای تعهد رفع نقایص، معایب یا تامین قطعات لازم به طور رایگان در مدت معینی پس از فروش است
این تضمین از عوامل جلب ir/search/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C/” title=”بازاریابی”>بازاریابی محصولات جدید به شمار می رود
ارائه خدمات وارانتی باعث افزایش هزینه های تولید کننده می گردد
تأمین و تدارک وارانتی با موارد مختلفی در رابطه با ارائه خدمات وارانتی سروکار دارد
مدیریت مناسب تأمین وارانتی نه تنها مستلزم کاهش هزینه های خدمات وارانتی است بلکه نیازمند جلب رضایت مشتری است زیرا عدم رضایت مشتری بر میزان فروش و درآمد شرکت تأثیر می گذارد((Murthy & Solem & Roren, 2004, P
110

تعهدات وارانتی در خدمات محصول باعث افزایش هزینه های سازندگان می گردد
ایجاد ویژگیهای تشخیصی در محصول سبب می شود هزینه های وارانتی کاهش یابد زیرا با این عمل، بازدید نمایندگان خدمات وارانتی کمتر می گردد و زمان تعمیر عیوب نیز به مراتب کوتاهتر خواهد شد( Lui & Others , 2007 , P
230)

وارانتی بهتر نمایانگر کیفیت بالای محصول و ارائه اطمینان بیشتر به مشتریان است
سرویس وارانتی هزینه های اضافی را به شرکت تحمیل می کند که این هزینه ها به قابل اطمینان بودن محصول و شرایط و نوع وارانتی بستگی دارد
قابل اطمینان بودن محصول متأثر از تصمیمات انجام شده در مدت طراحی و ساخت محصول می باشد (Murthy & Djamaludin , 2002, P
231)

 

2-2-2-9-مرجوعی های کالا

مرجوعی ، بازدهی ، عایدی یا برگشت کالا در واقع به فواید و مزایایی اشاره دارد  که به عنوان مزایای همراه کالا تلقی شده و یک نوع مطلوبیت خاصی را برای مصرف کننده کالا، به ارمغان می آورد
مرجوعی کالا می تواند شامل مواردی از جمله تسهیل در جابجایی، تسهیل در مصرف ، پرستیژ، موضوعات اطلاعاتی، حفاظتی، تبلیغاتی و سود  باشد

 

2-2-2-10-خدمات

 خدمات فقط به خدمات پس از فروش اطلاق نمی شود بلکه خدماتی فراگیر و شامل سه مرحله پیش از فروش، در خلال فروش و پس از فروش مورد توجه است
خدمات پیش از فروش شامل حل مشکلات مشتریان است حتی در شرایطی که با محصول شرکت ارتباط ندارد
خدمات درخلال فروش آن خدماتی است که اطلاعات کافی را در اختیار مشتری قرارمی دهدواوراترغیب به خریدکرده درتصمیم خریدراهنمایی می کند
خدمات پس ازفروش نیزشامل

مقاله :

بر این اساس، ‌قیمت‌گذاری‌ بطور ساده‌ یعنی‌ تعیین‌ قیمت‌ برای‌ کالا یا خدمت‌
قیمت‌گذاری‌ فعالیتی‌ است‌ که‌ باید تکرار شود و فرایندی‌ مداوم‌ و پیوسته‌ است
این‌ تداوم‌ ناشی‌ از تغییرات‌ محیطی‌ و نبود‌ ثبات‌ در شرایط‌ بازار است‌ که‌ لزوم‌ تکرار این فرایند را توجیه می‌کند(گلچین فر و بختایی، 1385)

 

2-2-3-1-اهداف قیمت گذاری
بطور کلی اهدافی که شرکتها از قیمت‌گذاری دنبال می‌کنند به پنج گروه زیر تقسیم می‌شود:
1 – بقا
این هدف برای شرکتهایی مناسب است که با ظرفیت مازاد، رقابت شدید و تغییرات دائمی مصرف کنندگان دچار مشکل شده‌اند
چنانچه قیمت بتواند هزینه‌های متغیر و برخی از هزینه‌های ثابت را پوشش دهد، شرکت می‌تواند همچنان به حیات تجاری خود ادامه دهد